Beskrivning

En glad motionärs resa mot Hawaii!

måndag 7 mars 2016

Race report: Öppet spår 2016 (PB)

Efter senaste två årens riktigt miserabla öppna spår var både jag och Erik fast beslutna om att aldrig åka mellan Sälen och Mora igen. Det har snarare varit öppet sim än öppet spår. Hur som helst anmälde sig min sambo till öppet spår söndag och då var det självklart för mig att följa med och heja på henne. Efter lite mer funderande insåg jag och Erik att vi kanske borde åka öppet spår måndag när vi ändå är där, och sen var Eriks sambo inte sen med anmäla sig till tjejvasan på lördagen.
Eftersom vi hade ett superbt boende från föregående år precis vid starten så var mer eller mindre alla frågetecken uträtade långt innan vi skulle åka upp.

Vi åkte från Göteborg på fredag eftermiddag och var framme i Sälen på kvällskvisten och la oss mer eller mindre direkt för att sova. På lördagen var det relativt sen uppstigning då Johanna skulle starta först vid 12:45. Helt makalöst nog hade vi strålande sol hela helgen och gick mest omkring och njöt under de stunder vi inte stod vid spåret och hejade. Vi hejade på Johanna vid starten i Oxberg, i Hökberg och därefter i mål och vi måste hejat sjukt bra för hon levererade verkligen en grym tid med tanke på att hon startade i sista grupp och har åkt såpass lite längdskidor. Bra start på helgen!
Sista startgrupp i Tjejvasan i ett soligt Oxberg
Kvällen blev därefter ganska kort med middag och lite förberedelser inför söndagens öppna spår då Josefine skulle debutera. På söndagen var vi uppe vid 05:00 och käkade lite innan vi körde iväg Josefine till starten. Vid starten var vi ca 05:45 men då hade spåren redan börjat fyllas av skidor. Josefine fick några sista minuten tips och sen överlät vi de sista mentala förberedelserna till henne. Resten av dagen åkte vi mellan kontrollerna för att heja och drack kaffe. Återigen hade vi orimligt bra väder och hade det nog lika bra utanför som i spåret. Josefine åkte väldigt taktiskt och lyckades öka från mitten till slutet, optimal fördelning! Hennes sluttid blev 08:43 vilket var drygt 1:15 snabbare än min första tid. Helt enkelt asgrymt!
Nöjd i mål!
Slutligen åkte vi återigen hem för att ladda om inför mitt och Eriks lopp. Då vi hade tröttnat på att betala för valla försökte vi oss på en egen fästvallning och orkade inte bry oss om glidvallning. Någonstans långt bak i huvudet hoppades vi att en kuzminsickling från 2015 skulle räcka. Lite väl stora förhoppningar kanske... För att verkligen få bra platser var vi i starten 05:20 och la ut skidorna, vi stod nästan längst fram och det var verkligen värt det! Sen följde en timma i värmetält innan vi började förbereda oss för loppet. Lite snabb uppvärmning och sen var vi iväg. Väderleken var tämligen frisk och vi hade -17 grader i starten. Tyvärr innebar det att mitt vätskesystem jag skulle ha hela vägen frös redan i första backen, jävla oturligt. Eftersom vi startade så långt fram och hade gudomligt fäste var det bara att springa upp för första backen och sticka iväg över myrarna. Fästvallan var dock en aning lång så det tog någon kilometer innan det fanns något glid att tala om. Tyvärr visade sig vår gamla sickling inte räcka och alla andra gled oerhört mycket bättre.

I Risberg skulle Josefine och Johanna heja på oss första gången och då lämnade jag mitt vätskesystem till dom, då låg jag långt efter i min energiplan. Tyvärr kompenserade jag inte för det och från Mångsbodarna till Hökberg gick det långsammare för varje kontroll. Framåt Hökberg kände jag att jag verkligen hade gått tomt och förbannade mig själv för att jag inte hade kompenserat längs vägen. Då fick jag som tur var tillbaka mitt vätskesystem som då hade tinat och sista 2 milen kunde jag få i mig energi som planerat, och då lyckades jag vända trenden och åka snabbare igen. Har fortsatt mycket att lära när det kommer till energiintag.
På väg in mot Oxberg där jag fick svampbob-kex och peptalk!
Sedan var det snabba staktag in mot Mora och det var en enorm lättnad att glida över mållinjen på 05:56:00 på plats 433. Strax efter mig kom Erik in på 06:05:45 och plats 538. Sen firade vi med lättöl och begav oss ner mot Malung för en efterlängtad lunch.
Sjukt glada efter en solig dag i spåret, blir inte bättre!
Loppet i siffror:
Distans: 90,29 km
Tid: 5:56:00
Fart: 15,2 km/h | 3:57 min/km
Snittpuls: 151 bpm (81%)
Placering: 433

Allt som allt är jag nöjd med prestationen och placeringen men missnöjd med att jag återigen misslyckades med energiintaget. Hade jag inte haft en såpass hög fettdrift tror jag att jag hade tappat ännu mer fart när glykogendepåerna började sina. Till nästa gång kommer jag ha en plan B också. Nu har jag laddat om i en vecka och till helgen är det dags för Barcelona Marathon och förhoppningarna om snabba fötter är högre än någonsin.

2 kommentarer: