Beskrivning

En glad motionärs resa mot Hawaii!

söndag 20 mars 2016

Race report: Varvet seedinglopp 2016 (PB)

Tredje loppet på 5 veckor varav de två tidigare varit ganska så långa så rent fysiskt har kroppen brutits ner ganska ordentligt. Det senaste var dessutom ett maraton och en vecka är inte riktigt tillräckligt för att kroppen skall komma på banan igen, men eftersom jag var anmäld var det bara att göra ett försök och se hur långt det skulle räcka.

Loppet var alltså ett seedinglopp till Göteborgsvarvet och bestod av 2 varv á 5km runt Frihamnen. Innan loppet hade jag satt upp en vision om 34:30 men var väl medveten om att mina slitna ben kanske skulle ge upp halvvägs. Jag var även lite osäker på om jag skulle riskera något mer p.g.a en lätt sträckning från Torsdagen när jag försökte mig på några snabba intervaller. Hur som helst var vi på plats 45 minuter innan start och hämtade upp startbeviset innan vi mötte upp lite andra polare som skulle springa. Därefter följde lite uppvärmning och sen njöt jag i solen tills det var dags att ta plats i startfållan.
5 minuter före start och solen visar sig från sin bästa sida!
Precis innan start dök Richard 'snabbfoten' Bäckström upp och snackade lite skit. Jag hade på förhand tänkt att jag kanske kunde ta hans rygg eftersom han siktade på 34 minuter. Strax därefter gick starten och det var bara att ge sig in i hetsen. Tog nog knappa 400m innan klockan började påminna mig om att jag hade passerat anaerob tröskel och antagligen inte skulle kunna hålla ihop loppet i den farten. Jag tänkte att de framför lär ju också sänka tempo efter hand så det är bara bita sig fast. När klockan pep till för att vi sprungit en kilometer visade den 03:07 och då insåg jag att vi sprang drygt 15s över min tröskel och då började jag släppa lite på tempot. Därefter var det kamp hela vägen och det kändes bitvis som att lungorna satt utanpå kroppen. Första halvan passerade jag på 16:33 och putsade därmed mitt personbästa på 5km med 31s. Det kändes snudd på surrealistiskt och ungefär då började jag hoppas att benen skulle räcka hela vägen. Andra varvet förflöt ganska odramatiskt även om jag tappade 2 placeringar och när det var 1 km kvar började jag nästan fantisera om målet. Med 100m kvar var det dags för spurt och till slut gled jag över mållinjen på 33:44 och var sjukt nöjd! Richard levererade verkligen och sprang in som 3:a på 32:30 bara 30s efter vinnaren!
Den vanliga rusningen i starten...
Med facit i hand gick allt så bra som det kunde gå även om jag öppnade för hårt och fick sota lite för det under andra varvet, men det är inte lätt att köra sitt eget lopp när täten drar iväg i ett sånt gött tempo! Jag vill även passa på att tacka Josefine, Fia, Erik, Caspian, Doris, Anna, Robert och alla andra som hejade idag. Utan er hade jag knappast sprungit så bra, ni förgyllde verkligen loppet!
På väg in mot varvning.
Loppet i siffror:
Distans: 10km
Tid: 33:44
Fart: 3:22 min/km
Snittpuls: 176 bpm (96%)
Placering: 11/1943

Nu har jag tävlat så det räcker senaste veckorna och det skall bli riktigt skönt att gå tillbaka till träningsrutinerna. Nu är det dessutom dags att ta ut cykeln och slippa stirra in i väggen, bara det är värt att fira!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar