Beskrivning

En glad motionärs resa mot Hawaii!

torsdag 28 januari 2016

Simfokus

I Fredags var det äntligen dags. Klockan 16:30 lämnade jag, Erik & Anders Göteborg för Falkenberg, närmre bestämt Falkenberg strandbad med tillhörande Klitterbadet. Falkenberg strandbad är ett helt fantastiskt spahotell precis vid havet och precis som föregående år var fokus för helgen simning med ett litet inslag av löpning. Precis som förra året körde vi simning på Fredagskvällen, Lördag FM/EM & Söndagsmorgon. Löppasset klämde vi in mellan simningarna på Lördagen. Hela träningslägret arrangerades i Triathlon Väst regi och på kanten hade vi vår alla favorittränare Herr Holme. Holme är verkligen fantastisk som ställer upp och försöker lära oss simning med alla former av metaforer han kan komma på. Trots att vi är 38 personer som samtidigt simmar i bassängen får man dessutom ett gäng tips per träningspass, helt makalöst tränat öga.

På alla sätt och vis var lägret fantastiskt, att bo på spahotell, äta samtliga måltider som buffé och ha badet bara 150m bort är en riktig lyx. Det blir en riktigt bra start på träningsåret och personligen har jag åkt därifrån med en bra känsla och blodad tand varje år. Att alla deltagarna dessutom är utomordentligt trevliga gör verkligen inte saken sämre!

Den generella strategin för lägret var att börja med mer teknik och avsluta med mer tid runt tröskeln. Söndagen avslutades bland annat med 5x(2x50m hårt (första start från pall), 50m lugnt, 2x50m hårt, 50m lugnt). Därefter var det ganska mycket armsimning och lite fokus på benspark.

Några sista ord till alla trötta triathleter. (Fotocred. till Triathlon Väst)
Löppasset kördes som kompisintervaller där man springer en slinga åt varsitt håll, möts på mitten och vänder tillbaka. Förhoppningsvis är båda tillbaka på startpunkten samtidigt om båda disponerat krafterna väl. Det blev 6 st intervaller och det fanns gott om ryggar att försöka jaga. Snabbast för dagen var den ständigt snabbe Richard som passade på att visa varför han säkrat en plats på Ironman Hawaii till hösten!

Dagarna efter simlägret har simformen suttit kvar och jag har gjort några riktigt (i mina mått mätt) fina tider i poolen. Jag hoppas jag kan fortsätta surfa på vågen och slipa tiderna lite till innan sommarsäsongen står för dörren.

4 kommentarer:

  1. Grämmer mig att jag missade simlägret! Låter fantastiskt.

    Vad har du för måltid / 100 m för sommarens tävling? Och var ligger du nu?

    SvaraRadera
  2. Ja det var synd att du missa det, berodde det på resan till Hong Kong? Bara att sikta på nästa läger i Borås (om traditionen håller i sig)!

    Jag har en drömgräns om att nå 1:30/100m någon gång, oklart om det går till sommaren dock. I dagsläget ligger jag på 1:35-1:40/100m utan hjälpmedel och runt 1:25-1:30/100m med dolme. Men att omsätta det till öppet vatten med navigering är ju inte helt solklart så jag är jättenöjd om jag kan simma tävlingarna med ett snitt på 1:40/100m till sommaren helt enkelt.

    Själv då? Du simmar väl ganska snabbt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Missen berodde på Hong Kong.

      Är långt ifrån snabb. Ännu. Siktar på 1:41 / 100 m i sommar. På KM över 1500 m i 50 m bassäng, för 7 veckor sen, körde jag på 1:51 / 100 m. Borde gå snabbare idag. Tror jag brukar ligga mellan 1:45-1:50 när jag kör 100 m med 5-10 sek vila.

      Anders säger att 1:40 ska gå om jag är flitig på söndagarna och lyssnar på honom. Och tja, det är väl bara att ta i lite mer annars... :)

      Får utvärdera simningen framöver. Gick för några veckor sen över från målsättning med 2 simpass per vecka till 3, och tror det ska ge lite effekt. Räcker inte det får jag överväga coach.

      Radera
    2. Det är ju verkligen inte dåligt. Uthålligheten finns ju, bara jobba upp farten så kommer det gå galant i sommar tror jag! Det är väl som med allt, man måste vara beredd att ge det lite tid. Man blir ju inte direkt snabb över en natt, framförallt inte som vuxensimmare känns det som :)

      Kul med marathon iaf! Jag och några polare drar till Barcelona i Mars för att fira en 30-årsdag och springa marathon, jävligt spännande då det blir första maran bortsett från IM i somras. Men det lär även bli en ícke försumbar mängd espresso, sangria och inte minst cava!

      Radera