Beskrivning

En glad motionärs resa mot Hawaii!

fredag 30 oktober 2015

Testvecka och stundande grundträning

Nu har jag avverkat mitt block med förberedande träning och lämpligt nog avslutas det med en testvecka för att mäta hur jag står inför grundträningen som snart drar igång. Den förberedande träningen har varit relativt kravlös och den psykiska belastningen har knappt funnits där alls, väldigt skönt eftersom vintern i övrigt kommer bjuda på en hel del jobbiga och framförallt kyliga pass. Jag är ganska frusen och har ganska dåligt med isolering under huden vilket gör all aktivitet under +10 grader motsträvigt. Som tur är vänder det oftast efter ett tag...

Hur som helst, testvecka var det! Och som det testades, på Tisdagen körde jag löptest, Onsdagen bjöd på simtest och Torsdagen kombinerade cykeltest på förmiddagen och ett klubbmästerskap i löpning (5 km på bana) på eftermiddagen. Race report från klubbmästerskapet dyker upp inom en snar framtid!

Hur gick det med testandet då? Jävligt bra om jag skall vara subjektiv och väga in det faktum att jag bara kört förberedelseträning. Men det kanske är det som är nyckeln? Att inte stressa och må dåligt över sin träning utan bara köra för att det är roligt (som bas givetvis, några pass är aldrig roliga). Lite som Rasmus Henning en gång (eller flera?) sa, träningen skall i första hand baseras på glädje och det utgör basen i den stora pyramiden. Allt som kommer ovanför som är kopplade till krav och riktigt slitigt arbete behövs för att nå toppen, men i grunden skall det vara kul. Och jag tror att jag börjar förstå hur man skall läsa kartan.

Löpning
Löptestet hade jag ganska stora förhoppningar på eftersom jag springer ganska mycket. Till min stora glädje var förbättringen 2,55% över senaste månaden vilket kanske inte låter som en särskilt stor förbättring, men helt klart rätt riktning!
Tid: 30 min
Fart: 15,28 km/h
Puls: 85% av max
Förbättring: 2,55%

Simning
Simningen har flutit (hôhô) på ganska bra under hösten och jag har avverkat fler och bättre pass än tidigare. Med det som bakgrund hoppades jag verkligen på en förbättring, men samtidigt är jag medveten om att simning är en lurig gren som helt plötsligt kan gå riktigt kass för att sedan snabbt vända igen. Testet är 400m vilket kanske är lite kort men fungerar ändå som ett bra riktmärke i dagsläget. Glädjande nog hade förbättrat mig med 2,44% och firade det med en helgrym kräftskiva tillsammans med ett gäng riktigt gôttiga människor!
Distans: 400m
Tid: 7:19 min
Fart: 1:49 min/100 m
Förbättring: 2,44%

Cykling
Sist ut för veckan var cyklingen som jag inte alls prioriterat och därför inte förväntade mig någon större förbättring. Med de två tidigare testerna i ryggen spelade det inte så stor roll hur det gick eftersom jag ändå skulle vara nöjd, men någonstans inombords hoppades jag ändå på en liten förbättring. När dimman lagt sig och svetten hade flödat slutade testet ändå med en förbättring på 2,56% vilket var långt över förväntan. Sjukt kul att det gick så bra helt enkelt!
Tid: 30 min
NP: 240 W
Puls: 81% av maxpuls
Förbättring: 2,56%

Summering
Jag är genomgående nöjd, t.o.m. jävligt nöjd, med resultatet. Eftersom jag är min egen coach tar det lite tid att försöka hitta receptet som fungerar för mig, men jag är något på spåret i alla fall! Det jag tar med mig från det förberedande träningsblocket är att glädjen måste finnas i träningen, annars är den inte bara tråkig, det är även omöjligt att få långsiktighet och kontinuitet i den.
Eller glöm i alla fall inte av att ha de lite gôtt ibland..!
Hoppas du finner glädje i din träning, annars kan det vara dags att lyfta på några stenar om du skall klara av den mörka och kalla vinter som stundar.

5 kommentarer:

  1. Hej Jonathan,

    Spännande att se att det går framåt! Hur gör du dina tester? Time-trial? Löpband? Trainer, monark?

    Hade också vart kul att läsa om ditt träningsupplägg.

    Mvh Karl W (som också gick på GTG när det begav sig)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena!

      Kul att bolla lite med dig, jag har snubblat in på din blogg och sett att du också gillar siffror..! :)
      Angående tester så kör jag ett testprotokoll med fix tid i löpning och cykling samt fix distans i simning. Löpning kör jag på ett löpband men skulle lika gärna kunna köra utomhus egentligen. På cykeln har jag tillgång till en wattbike så då kör jag den, men en monark eller trainer funkar givetvis lika bra eftersom det är den relativa förbättringen jag jagar. Egentligen inte särskilt vetenskapligt utöver kravet på repeterbarhet. De absoluta värden spelar ingen större roll för mig utan enbart förändringen mellan testerna.

      Om jag hade vart gjord av pengar hade jag kört alla uppföljningstester hos Aktivitus, men riktigt så generös sponsor (läs arbetsgivare) har jag inte.

      Kör du några tester för följa utvecklingen? Jag läste att du kör FTP-test, gör du det på regelbunden basis?

      Jag kan skriva ihop ett inlägg om säsongens träningsupplägg om någon vecka tror jag, lite dåligt med tid just nu.

      /Jonathan

      Radera
    2. Jag förstår det som om du försöker hålla så hög genomsnittseffekt på cykeln och springa så långt som möjligt under 30 minuter (andra alternativ hade ju vart att t.ex. hålla konstant fart och utvärdera förändring i pulsen, eller hålla konstant puls och utvärdera förändring i hastighet / effekt). Håller med om att det som är mest intressant är att se hur man förbättras.

      Min take-away på test, som inte är något avslutat kapitel alls, är att dem ska vara enkla att göra, inte påverka träningen efteråt alltför mycket (dvs inte ge för stor träningsbelastning) och vara relevanta för den kvalité man vill utveckla. De enda test som jag har schemalagda och genomfört hittills är cykel (skrev precis klart ett blogginlägg om förbättring mellan resultat 1 och 2). Den förbättring som jag åstadkommit kommer också innebära att mina pass framöver anpassas till min nya nivå, och det tror jag är bra.

      När det gäller löpning tänker jag som du köra på löpband, mest för att det ska vara möjligt att återupprepa. Har tänkt köra 5 km time-trial, då kortare inte känns särskilt relevant för att prestera på en mara. Längre tror jag sliter onödigt mycket. Finns ett test som kallas knick-max, där man springer på konstant puls i fem minuter

      För simning har jag läst om ett test, som kallas T30, som är time-trial på 30 minuter, och där längden man kommer sen kan användas för att översätta intervallfart på olika distanser. Tycker det verkar bra! Simning sliter ju inte så mycket och 30 minuter känns relevant. Går att se tabellen på sida 23 här: http://triathlongymnasiet.com/0510/doc/Microsoft%20Word%20-%20Kravanalys+STF+version+070116.pdf.

      Radera
    3. Precis, för att skapa maximal spårbarhet förändrar jag endast en av variablerna, farten. Eftersom jag inte vill förändra min puls kan man se det som ett knick-max test också. Jag har framförallt fokuserat på min aeroba uthållighet just nu, men kanske kommer att fokusera på toppfart framåt våren.

      FTP-test fungerar alltid bra att köra, de är lätta att genomföra och ger ett bra svar på formen. Jag tror du är helt rätt ute med att anpassa träningen efter testresultaten. Simtestet lät intressant och det är nog något jag skall kika lite mer på. Tack!

      Rent generellt håller jag fullständigt med om att testerna inte får vara slitsamma utan helt enkelt ersätter ett vanligt träningspass. Tyvärr kommer det komma en vecka när testerna inte längre fortsätter uppåt i samma takt, då gäller det att ha en plan för hur man skall förändra sin träning. Grattis till en bra cykelförbättring förresten!

      Radera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera