Beskrivning

En glad motionärs resa mot Hawaii!

tisdag 13 oktober 2015

Race report: Hässelbyloppet 2015 (PB)

Så var det dags för säsongsavslutning för 2015 och vad är inte mer lämpligt än att avsluta med ett personbästa? Då all form av fartträning uteblivit sedan ~Maj så hade jag inte alltför stora förhoppningar om formen på 10 km som dagen skulle komma att bjuda på. Jag hade aldrig sprungit Hässelbyloppet innan men hört att det är både platt och har en stor skara riktigt duktiga löpare. Det förstnämnda är ju en relativ sak och om man jämför med Göteborgsvarvets seedinglopp i Göteborg så är det inte alls så platt som man påstår. Samtidigt vore det att ljuga om man säger att det är kuperat. Ett vanligt stadslopp med några viadukter och lutningar är nog närmre sanningen i min värld.

Primärt åkte jag och Josefine till Stockholm för att fira hennes födelsedag och umgås med hennes familj. Men då flera i familjen ville (vissa mer taggade än andra) springa Hässelbyloppet så blev det en kombinerad helg helt enkelt. Det var gött häng hela helgen och det hanns med både vin och lite drink. På Söndagen skulle jag starta kl 12:00 i tävlingsklass och de andra startade i motionsklass 13:00 samt 13:10 vilket gjorde att vi kunde heja på varandra.
Startområde
Vi var på plats i god tid och jag hann värma upp ordentligt. Tyvärr smärtade vaden i stort sett direkt men eftersom det inte kändes alltför illa valde jag att köra så länge det inte blev värre.
Pre-race, taggad trots allt!
Jag fick en bra plats i startfållan och hade ambitionen att köra 3:30-tempo så länge det gick med en förhoppning om att spräcka den magiska 36-gränsen (tidigare PB 36:06). Jag hade som sagt ingen aning om jag var kapabel till det eller inte, men man måste chansa ibland! Starten gick och det var lite trångt då och stundtals långsamt första kilometern. Efter 300 meter låg tempot på 3:41 min/km vilket var alldeles för lågt för att ha varit en "startrusning".

Snabbt ut i omkörningsfil och börja jaga placeringar. Kilometer två som går lätt utför gick på 3:16 utan alltför hög ansträngning och efter ytterligare en kilometer låg snittet på 3:25 min/km. Då började det byggas förhoppningar om sub-35! Snart vände banan och splittarna låg runt 3:30-3:35 min/km vilket gjorde att snittet sakteligen ökade. Man kunde samtidigt tydligt höra vilka som gått ut långt över sin kapacitet och jag kände mig oförskämt fräsch för det höga tempot. Vid slutet på 7:e kilometern kom en lätt uppförsbacke som följdes av en lång cykelbana med svagt utförslut. Här började jag gasa för att hålla nere snittet och ambitionen om gå under 36 verkade finnas inom rimligt räckhåll. Med en kilometer kvar började jag öka och kunde plocka några sista placeringar innan jag gled in i mål på 35:13 med ett nytt personbästa! Sjukt nöjd med prestationen och tror att sub-35 är rimligt framåt våren.
Post-race och sjukt nöjd över att ha fått springa i sol!
Distans: 10 km
Tid: 35:13
Snittfart: 03:31 min/km
Plats: 59 (sjukt bra startfält!)
Snittpuls: 95% av max

Såhär efter racet är jag fortfarande väldigt nöjd med insatsen och börjar så smått inse att ~35 minuter på milen är väldigt långt över vad jag trodde att jag skulle åstadkomma på så kort tid. I Augusti 2014 sprang jag sub-40 för första gången i mitt liv på Midnattsloppet och i Mars 2015 sprang jag seedingloppet på 36:06. Jag vågar påstå att 34:30 borde ligga inom rimligt räckhåll till våren och förhoppningsvis ner mot 34 i slutet på nästa år (förutsatt att träningen går som planerat och jag får vara skadefri).

För övrigt gjorde alla familjemedlemmar en grym insats och jag hoppas det finns lite sug att springa nästa år igen, då är det topp-50 som gäller

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar