Beskrivning

En glad motionärs resa mot Hawaii!

tisdag 3 november 2015

Race report: Klubbmästerskap i löpning (5 km)

Så var det äntligen dags för årets stora tävling och den alla formtoppat sig för, klubbmästerskap i löpning med Triathlon Väst. Klubbmästerskapet skall givetvis hålla hög klass och därför hade arrangörerna gjort en föredömlig bokning av Ullevi med ingång via paradentrén, mycket snygg inramning!
Taggat gäng på startlinjen
Eftersom loppet avslutade testveckan och jag tidigare under dagen gjort ett cykeltest var jag lite osäker på hur fort jag kunde lägga 5 km, men målet var <17:30 vilket jag ändå misstänkte skulle vara möjligt efter 35:13 på Hässelbyloppet i Oktober. Jag hade ingen aning om hur snabba övriga löparna från klubben var förutom Richard Bäckström och Robert Kallin som jag vet är goda för riktigt snabba tider. Tyvärr dök ingen av dem upp, men istället kom Carl Brümmer som inte bara är en väldigt duktig triathlet utan även sprang mycket på bana i sin ungdom. Tydligen är hans personbästa ~14:35 på 5 km, ohyggligt fort alltså.

Efter lite snabb uppvärmning och genomgång av start, mål, antal varv etc, var det dags för start. Skottet gick och vi drog iväg i ganska god fart. Snabbt såg jag att Carl fick en lucka och ingen ville hänga på. Min enda tanke var "hur fort kan det rimligtvis gå?" och försökte brygga ikapp.
200m in i loppet och Carl har redan fått lucka. Fotocred till FotoMoije!
Allt eftersom varven gick utökade Carl sin ledning och jag låg i ingenmansland på andra plats och fick bita i för att inte riskera att förlora den platsen. Jag hade ingen aning om hur långt bak resten av fältet var.
Ligger själv i ingenmansland... Fotocred till FotoMoije!
Till slut var det bara 1 varv kvar och dags att ge resten för att gå i mål på andra plats med en tid på 17:04. Supernöjd med tiden även om jag hade velat gå under 17 med facit i hand. Men det dröjer till nästa år helt enkelt, då skall jag förhoppningsvis kunna utmana Calle också! Han vann för övrigt på betryggande 16:28 och hade kanske kunnat gå ytterligare några sekunder snabbare om någon hade kunnat utmana honom på riktigt.

Tid: 17:04
Distans: 5 km
Fart: 3:24,8 min/km
Medelpuls: 94% av maxpuls
Plats: 2

Av avståndet att döma är detta första varvet...
Nästan alla glada, men suddiga, deltagare.

Next up blir en summering av träningssäsongen 2014/2015, men det dröjer några dagar..!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar