Beskrivning

En glad motionärs resa mot Hawaii!

tisdag 10 november 2015

Säsongen 2015 i siffror...

Lite mer än en vecka har passerat sedan grundträningen inför 2016 drog igång och föregående säsong avslutades. Då jag valde att dra igång grundträningen i November 2014 fortsätter jag med det 2015 och det gör att jag valt att låta säsongen löpa November - Oktober helt enkelt.

Kort kan man väl säga att jag gjorde min första seriösa träningssäsong under 2015 och funderade länge på om jag skulle konsultera en coach. Men eftersom jag fortfarande var ny och inte visste om jag skulle tycka det var kul valde jag att försöka coacha mig själv. Jag tycker givetvis att det är sjukt intressant och har försökt kombinera mycket litteratur med min egen känsla för hur jag presterar under olika upplägg. Upplägget för säsongen gjorde jag färdigt i Oktober-14 och den 3:e November drog det igång. Framåt våren var jag tvungen att ändra lite på upplägget men kort och gott tror jag att jag följde den plan jag satte upp till 90-95%.

Vilka lärdomar drog jag av all träning som jag lyckades bedriva? Rent generellt insåg jag efter 2-3 månader att jag antagligen borde vila lite då och då. Initialt vilade jag ingenting utom var 8:e vecka då jag tog en vilohelg. Med facit i hand var det oerhört korkat. Jag körde dessutom extremt mycket intervaller eftersom det är klart roligast. Det fick till följd att jag var extremt sliten och framåt Maj och Göteborgsvarvet kunde jag inte alls pressa kroppen så hårt som jag hade hoppats på. Sommaren gick i stort sett som planerat och jag kunde fullfölja allt jag hade planerat. På skadefronten testade jag två skador, båda relaterade till överbelastning, i axel och knä. Inte helt oväntat en simmaraxel och ett löparknä. Min förhoppning är att lärdomarna från 2015 skall hålla mig skadefri framöver, men det är mycket som kan gå fel...

Inför säsongen 2016 gjorde jag en hel del förändringar i mitt upplägg vilket jag tänkte prata mer om i ett annat inlägg. Då skall jag försöka utvärdera hur det fungerat på mig också.

Hur gick det rent siffermässigt då?

Träningen gick lite i vågor under året, men totalt sett blev det följande.

Säsongen 2015
Tid: 504 timmar
Distans: 8335 km

Månadsfördelning
Antal tränade timmar per månad säsongen 2015

Fördelning mellan träningsformer
Fördelning mellan träningsformer säsongen 2015

Tyvärr har jag inga tester att jämföra då och nu. Dock gjorde jag två laktattester på Aktivitus, ett i löpning och ett på cykel, så snart jag gjort nya tester kan jag jämföra med dom och se hur jag ligger till. Denna säsongen är jag mer noggrann och mäter kontinuerligt min utveckling.

På förhand misstänker jag att årets säsong kommer innebära mer löpning än 2015 och ett större antal totalt tränade timmar, men det återstår att se. Så länge jag håller mig skadefri och frisk är jag nöjd med att kunna träna som jag planerat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar