Beskrivning

En glad motionärs resa mot Hawaii!

söndag 6 december 2015

Träningsläger

I helgen körde jag, Josefine, Erik, Olle, Johan & Fredrik träningsläger (i olika konstellationer då alla inte var med på allt). Från början hade jag och Josefine planerat en resa till Torsby för läger i anslutning till deras skidtunnel då jag kört det senaste 2 åren. Tyvärr fanns det inte så många som ville åka till Torsby när vi numera har en skidtunnel i Göteborg, så vi fick tänka om. Den nya planen blev skidåkning på hemmaplan men istället för skidåkning hela helgen så slängde vi in ett simpass, ett löppass och ett cykelpass.

Helgens avancerade schema
Upplägget var som följer:
Fredag pass #1: Simning (60 min)
Fredag pass #2: Traillöpning (60-90 min)
Bastu, pizza, lättöl & på spåret

Lördag pass #1: Skidåkning (90 min)
Gemensam lördagslunch
Lördag pass #2: Skidåkning (90 min)

Söndag pass #1: Spinning (180 min)

Totalt: 8-8,5 timmar

Hur gick det då? Korta beskrivningen, det var gött.
Den lite längre är att vi fick erfara en skvätt kaos under simpasset då en simklubb hade bokat halva anläggningen för 4 simmare och resterande banor var uppdelade i 2 st stora bassänger där den ena var hopp & lek medans den andra var motionssim. Det enda jag anser att de kunde gjort var att dela motionsbanan i två mindre banor. Varför måste "motionssimmare" ha en 4 banor bred motionsbana för att klara av att simma? Är det inte bättre att skapa fler banor som kan utnyttjas av fler simmare? Efter simpasset begav vi oss hemåt för ett snabb ombyte innan vi gav oss ut i skogen och sprang några vändor runt Slättadamm. Det blev ganska lugnt och bjöd in till en del snack. Riktigt nice!

Någorlunda taggad..

Minst lika taggad!
Lördagen inleddes med en schysst frukost innan vi drog till nybyggda Skidome i Kviberg. Väl där var det mycket folk, men inte alls trångt i spåren. Då jag tycker det är urbota tråkigt att valla skidor körde jag helt ovallat och hoppades klara hela dagen stakandes. Väl inne i snön började jag ångra mitt misstag. Föret var extremt trögt och det blev en kamp att ta sig runt, bra träning helt enkelt! Som tur var gick det fint och de blev ändå dryga 90 min på FM och 90 min på EM. Däremellan var vi hemma hos Erik och käkade en lax som sannerligen inte simmade förgäves. Vi toppade den lunchen med varm choklad, grädde, bärmix och ännu mer grädde. På kvällen lagade jag och Josefine lite schysst mat innan vi slocknade.

Gratis kaffe före/efter passet är en go bonus
Söndagen startade med en riktigt nice frukost innan vi drog till S:t Jörgen Spa där Hisingens Cykelklubb har spinning på Söndagar. 3 timmar stod på schemat och som vanligt var det en icke-existerande ventilation igång där inne. Temat på passet var pyramider och utöver det var det mängder av intensiva intervaller insprängda. Efter det var jag ganska mör och anade att trainingpeaks skulle gnälla lite på senaste tidens belastning.

Trainingpeaks performance chart sedan början på denna säsongen. Dags för vila!


Det känns helt rätt med vilovecka och skall bli sjukt spännande att se vad testerna i mitten på veckan har att säga samt Aktivitus utlåtande i början på nästa vecka!

Tills dess skall jag äta mycket pepparkakor!

2 kommentarer:

  1. Oh yes! Gäller att representera så många företag som möjligt :D

    SvaraRadera