Beskrivning

En glad motionärs resa mot Hawaii!

söndag 2 oktober 2016

Race report: Lidingöloppet 2016

Sprang Lidingöloppet i helgen, fjärde gången för hela distansen om jag gjort matten rätt. Kändes som ett bra avslut på klassikerkarusellen som för egen del varit en del av "rutinerna" sedan jag började röra på mig 2013. Sprang förvisso halva Lidingöloppet hösten 2012 men det var mer som en prolog till att börja träna som inleddes 2013. Det var med andra ord min fjärde klassiker också, känns lite overkligt att det hunnit bli 4 st (med undantag för en skippad Vansbrosimning 2015). Det som var nervöst, nytt och lite galet 2013 känns inte alls så otänkbart 2016, och tur är väl det? Annars hade jag inte tagit med mig någonting från de tidigare åren.

Anyhow, Lidingöloppet.. Jag, Josefine, Skatan (även kallad Erik), Johanna och Rosén (även kallad Fredrik) hade fått äran att bo hos Skatans syster i Stockholm och vi lämnade Göteborg i rimlig tid för att få njuta maximalt av köer och rusningstrafik. Vi prickade ett gött oväder runt mellersta Sverige och kom fram till den kungliga hufvudstaden runt 21-tiden. Helt magiskt bra hade värdparet gjort Lasagne som vi fick åtnjuta tillsammans med lite rödvin. Därefter var processen ganska kort och vi la oss för att sova. Gick upp 08:00 (tack Lidingöloppet för att ni lagt starten såpass sent!) och tryckte i oss frukost och gjorde sedevanliga morgonrutiner. Tog ungefär 20 minuter att köra ut och hitta en bra parkering innan vi hämtade startbevis och bytte till dagens outfit. Jag hade äntligen fått en plats i startgrupp 1B och visste att jag skulle slippa trängsel i ganska stor utsträckning. Värmde upp och stod i startfållan 12:24. Försökte inte ens tränga mig fram i startgruppen eftersom jag visste att alla i gruppen var kompetenta löpare med koll på sin egen kapacitet.

Starten gick och jag pinnade iväg i ~3:30-fart för att behålla min goda placering. Hade placering 370 vid första kontrollen efter drygt 1,25 km. Tog det därefter ganska lugnt till andra kontrollen vid Ekholmsnäs och hade då halkat ner till plats 446. Vis från tidigare lopp fortsatte jag nöta på i drygt 4:10-fart och tog stadigt placeringar hela vägen till Fågelöudde vid 15 km. Ungefär där brukar jag tycka att loppet börjar på riktigt och så även i år, farten sjönk till 4:25-4:35 min/km som jag höll hela vägen in i mål. Klättrade placeringsmässigt hela vägen och gick i mål på tiden 2:11:04 och på placering 329.
Strax innan Kyrkviken

Inte så bra som jag hade hoppats på tidigare i år, men efter att jag drog på mig ett riktigt elakt löparknä i början på Augusti har jag knappt kunnat ta ett löpsteg. Jag trodde på förhand att jag skulle behöva gå av vid Grönsta gärde efter 20 km så bara ett fullföljande av loppet av en vinst i sig. Att det dessutom blev ett nytt PB med drygt 1,5 minuter och en riktigt fin säsongsavslutning känns väldigt bra. De uteblivna löppassen gjorde sig verkligen påminda under Lidingös härliga backar. Om det blir ett nytt lopp nästa år återstår att se, men om det blir av är det <2:05 som gäller!

Loppet i siffror
Tid: 2:11:04
Distans: 30 km
Fart: 4:22 min/km
Medelpuls: 169 (91% av max)
Josefine vid Grönsta Gärde, 20km in i loppet

Som jag inledde inlägget så var det "min sista klassiker" som jag heligt lovat mig själv. Det som 2013 var drygt 25,5 timmar blev 2016 totalt 17:27:12 i totaltid. Målet innan året var sub 17:30 och bevisligen gick det, även om marginalen var hyffsat liten.


Nu är det snart dags för årets bokslut och därefter fullt fokus på triathlon och säsongen 2017!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar