Beskrivning

En glad motionärs resa mot Hawaii!

torsdag 19 maj 2016

Race report: Stafettvarvet 2016

Go out with a bang.. Symboliserar starten ganska bra när det är dags för stafett á 3,7 km för 5 personer. Förra året sprang vi (Team Aktivators) in som total tvåa med ungefär 5 minuter ner till segrande Mighty Sport, en ganska stor marginal när tävlingstiden är drygt 60 minuter. I år var förhoppningen att springa snabbare, men framförallt ha sjukt kul eftersom spänningen är på topp hela vägen. Då det är uppdelat i 8 slumpmässiga startgrupper som startar med 1 minuts mellanrum har man ingen aning om hur man ligger till förrän efter loppet, det skapar givetvis ytterligare ett moment av spänning. Vi visste samtidigt att det fanns flera vassa lag med i form av Mighty Sport, Team Icebug, Solvikingar etc.
Team Sportlala.se innan start
Vi hade startnummer 276 och tillhörde då startgrupp nr 3, vilket betydde att vi skulle starta 2 minuter efter första gruppen. Min egen målsättning var att dels springa under 12:30 (3:23 min/km) men även att försöka ta mig in som första person till växling. Det sistnämnda var bara för att sporra mig att springa extra fort eftersom första personerna startade 2 minuter för mig, vilket känns som eoner av tid på 3,7 km. I vilket fall som helst var det tjurrusning i starten och jag försökte att inte ryckas med i ett tempo jag inte kunde hantera, planen höll och vid 500m hade jag gått om alla i min startgrupp och börjat passera framförvarande grupper. Därefter fortsatte loppet som planerat med någon form av maximal urladdning utan att bli alltför stum i benen. När jag närmade mig målet hörde jag att jag var på väg in mot växling som nummer 11 vilket gav tillräckligt med bränsle för att passera 3 personer till innan jag lyckades lämna över stafettpinnen till Markus som körde andrasträckan. Totalt tog mig de 3,7 kilometrarna 12:06 (3:16 min/km) och jag är väldigt nöjd med förbättringen mot förra årets 13:05.
Växlar in ganska så full av mjölksyra..
Därefter var det all out för resten av gänget och vi hade som vanligt sjukt kul när vi hejade och peppade varandra.
Markus närmar sig växling och börjar se fikasugen ut.
Richard praktiskt taget svävade in med vår snabbaste tid på ganska exakt 12 minuter.
Sistasträckan sprangs av vår lagledare Mange och om det är något jag är säker på så är det att han har pannben tjockt som en telefonkatalog. Han tog i vanlig ordning sitt ansvar och dundrade in oss på sluttiden 1:01:45 och fick därefter lite TV-tid.
Trött? Njäää, bara uppvärmd..!
Då vi startade såpass tidigt var vi först in i mål, men vi visste inte förrän 5 minuter senare om vi vunnit eller inte då andra lag som startade efter oss trillade in. Till slut dök Mighty Sports första lag upp och speakern berättar då att det endast skiljde 3 sekunder, till vår favör! Kul att vi lyckats slipa tiderna såpass mycket och fick ihop ett riktigt bra gäng. Roligast av allt var såklart att heja på varandra och alla andra kompisar som sprang loppet.
Team Sportlala.se efter målgång!
Även jävligt kul att det gick bra för Team Pannkakeklubben som jag normalt sätt cyklar/springer/simmar med.
Team Pannkakeklubben!
Summerat var det en jävligt go kväll med många snabba fötter. Sjukt kul att träffa alla polare som tävlade för alla möjliga lag och företag. Tack!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar