Beskrivning

En glad motionärs resa mot Hawaii!

tisdag 26 april 2016

Race report: Kungsbackaloppet (PB)

Så var det löptävling återigen. Denna gången hade jag ställt in siktet på en halvmara eftersom jag inte skulle hinna springa Göteborgsvarvet, och eftersom jag kände att formen var god ville jag göra ett försök på nytt personbästa på distansen. Dock misstänkte jag att kroppen skulle lämna lite att önska då jag tränade som vanligt under veckan och strök endast ett pass till förmån för tävlingen, ett äkta B-lopp i min ordbok.

Jag skulle som sagt springa en halvmara och Josefine var anmäld till 7km. Josefine startade 11:30 och jag 13:00 så det var lite tid till att heja på henne innan jag bytte om och värmde upp. Josefine gjorde ett grymt lopp och sprang in på 14:e plats bland damerna.

När jag skulle värma upp träffade jag återigen den evigt snabbe Richard som också skulle springa. Efter en gemensam uppvärmning rörde vi oss mot startlinjen där det fanns ett helt gäng snabba fötter att jaga. Tidigare har vinnaren sprungit runt 1:13 så det var någonstans i de regionerna jag misstänkte att täten skulle ligga denna gången också. Själv hade jag målet att spräcka 1:20 och siktade på att lägga mig runt 3:45 min/km och hoppas på att kroppen ville vara med.

Starten gick och snabbt bildades några klungor med olika fartregister. Jag tror att jag låg i tredje klungan som höll ihop första 14 kilometrarna. En stark kille framför mig gjorde dragjobbet hela vägen och jag kände nästan direkt att benen inte alls var sådär pigga som man vill ha dom. Loppet förflöt fint och vi hade en hel del vindutsatta passager. Vid 7 respektive 14km intog jag medhavd energi och kände egentligen aldrig någon energidipp under loppet, bara slitna ben. Vid 14km var det vätskekontroll där jag tappade en mugg vatten och jag tror det bidrog till att han som var bakom mig tappade luckan upp till mig och kom därefter inte ikapp igen. Därifrån var vi 2 personer som sprang och vid 19km ökade han tempot. Med 1km kvar började han tappa fart och då ökade jag ett snäpp och tog sikte på personen framför som hade tappat sin grupp. Tyvärr hade jag inte tillräckligt med tid kvar för att ta ikapp men sprang in på en härlig 10:e plats trots allt.

Loppet i siffror:
Distans: 21,1km
Tid: 1:17:15
Fart: 3:40 min/km
Snittpuls: ~168 bpm (91%) (pulsbandet ballade ur efter halva loppet)
Placering: 10/218

Under rådande omständigheter är jag toknöjd med resultatet och kommer nu släppa fokus på att springa fort till förmån för mer träning inför Challenge Poznan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar