Beskrivning

En glad motionärs resa mot Hawaii!

tisdag 16 juni 2015

Race report: Vätternrundan 2015

Inför Vätternrundan 2015 hade jag, Erik, Per och Anders planerat att vi skulle cykla med Hisingens CykelKlubb (HCK) för att tidigt hitta en klunga att köra med och få bra möjligheter att träna med dom. Då förra årets lopp mestadels gick ut på att ligga bakom en annan klunga kände vi samtidigt att vi ville göra dragjobbet i årets insats. Tyvärr hittade vi ingen grupp som siktade på Sub9 men nöjde oss trots allt med en grupp som siktade på Sub9:30. Gruppen bestod av ca 20 personer varav 18 kom till start ihop. Inför loppet har vi tränat en del distans på klubbens normala distanspass men ganska få teknikpass vilket behövs om man skall dra runt en belgisk kedja effektivt, men eftersom tidsmålet var ganska blygt misstänkte vi att det borde gå ändå.

Personligen har cykelträningen gått bra under höst/vinter/vår vilket gjorde mig relativt säker, dock är jag alltid lite nervös för hur min skitcykel skall hantera situationen... Hur som helst fick cykeln lite kärlek i form av olja, nya slangar och nya däck. Vad mer kan begäras?

Boendet gick i campingens tecken och vi hade hyrt en husbil som skulle husera oss 4 redan nämnda och Camilla. Grymt praktiskt även om upphämtningen var lite för långt bort.
Husbil från tidigt(?) 90-tal
Väl på plats i Motala var vädret bästa tänkbara och vi drog omkring i solen och njöt inför vad som komma skulle. Väderprognosen var dessutom bästa tänkbara och vi hade våra misstankar om att det aldrig skulle bli lika bra väder igen, så det var läge att njuta så mycket som möjligt.

Vi hade starttid 01:36 vilket gjorde att vi fick relativt få timmar sömn och var tvungna att packa allt inför start redan kvällen innan. Energin under loppet skulle komma att bestå av några bars och gels samt sportdryck. Tyvärr höll inte planen och jag gick runt på 2 bars, 1 gel, 2 flaskor sportdryck och en bulle i depå, läge att träna på intaget under lopp. En del lyckades dock packa rejält med energi och imponerande nog fick han i sig alltihopa tillsammans med 8 bullar och 5 flaskor dryck under loppet. Hatten av!
Äta sig runt sjön?
Hur gick loppet då? Jo det gick i stort sett som planerat. Vägen ner till Jönköping var mörk eftersom vi körde på natten vilket tvingade oss att köra 2-par med fokus på säkerhet. Detta drog ner vårt snitt lite granna men vi låg ungefär i tilltänkt hastighet. Efter andra stoppet i Fagerhult peppade vi igång och sa att vi får försöka höjet snittet under resan upp igen vilket vi lyckades ganska bra med. Vår bästa 10km-tid låg på 15:21 - 39,09 km/h. Det höga tempot höll i sig tills det var 50 km kvar, då började de korta hårda backarna samt körning på slingriga vägar runt Medevi. Då vi fortfarande var alla 18, även om några hade lagt sig i svansen till följd av hård körning och låg energi, ansåg vi att vi skulle köra lugnt resterande bit för att se till att alla gick i mål tillsammans. Vi låg samtidigt före tidsplanen och hade ingen anledning att köra hårt eftersom vi riskerade att tappa några på kuppen.

Slutligen gick vi i mål på 09:15 och det var trötta men glada miner rakt igenom gänget. Själv är jag skitnöjd över att ha orkat vara med och dra hela vägen, på ett lågt energiintag (körde till största delen på fettförbränning) och med låg puls. Datan från mitt lopp återfinns nedan:

Tid (totalt): 9 timmar, 15 minuter
Tid (rulltid): 8 timmar, 54 minuter
Hastighet (totalt): 32,4 km/h
Hastighet (rullsnitt): 33,3 km/h
Sträcka: 297 km
Snittpuls: 128,6 slag/min (69% av max)
Maxpuls: 158 slag/min (85% av max)
Medelkadens: 77 varv/min
Totalt stigning: 1558 m
Kaloriförbrukning: 5388 kcal
Medeleffekt: 169 W
Effektivvärde av effekt: 189 W*
Maxeffekt: 1158 W

*: Effektivvärdet av effekten är den "effekt som belastar kroppen" egentligen eftersom effekten varierar väldigt mycket vid klungkörning. För er som är intresserade av effektdata rekommenderar jag att googla "Normalized Power".

För att fira ett bra resultat beställde jag en ny linjecykel för att nästa år sikta mot Sub8:30. Den cykel som jag hittills cyklat på är en instegsracer från Bianchi med soraväxlar och en nätt vikt på 10,4 kg varav hjulen står för 2 kg utan däck. Jag hoppas min nya gör cyklingen lite roligare (och kanske snabbare?).

Syns på vägarna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar