Beskrivning

En glad motionärs resa mot Hawaii!

måndag 25 maj 2015

Göteborgsvarvet & genrep inför Vätternrundan

I helgen var det Göteborgsvarvet vilket var ett av mina B-race i år. Det innebär att jag justerar min träningsplan lite granna till förmån för loppet, men tar inte bort något pass. Istället kör jag lite lugnare och hoppas återhämtningen räcker till.

Innan loppet hade seedat mig via Göteborgsvarvets seedinglopp och fick starta i startgrupp 1. Planen var att försöka springa på 1:24:59 och göra det med kontrollerad puls och fart. För att springa på given måltid behövde jag hålla 4:02 min/km i snitt, vilket inte borde vara någon omöjlighet.

På morgonen cyklade jag och Josefine (som skulle göra debut på distansen) in till området för att glassa i solen och möta upp Josefines mamma. Vi gick omkring och hade det lite gött innan vi träffade på Mange från Aktivators som tyvärr inte skulle springa p.g.a en vad som strular lite. Han var ändå taggad och gav oss andra en del energi både innan och under loppet i form av glada tillrop!

Ganska taggad innan loppet, Josefine ser mer skeptisk ut..
När starten hade gått kände jag direkt att jag borde vilat mer då benen knappt svarade alls. För att inte riskera något försökte jag springa så jämnt som möjligt men trycket fanns inte riktigt där, även om det gick ungefär så snabbt som planerat. Vid två olika ställen stod Mange och hejade vilket gav ett lyft! Stort tack till både Mange och alla andra som hejade längs vägen, det behövs verkligen!
När jag sprang över Göta Älvbron drog jag en gel vilket kroppen var tveksamt inställd till, krampen i magen dök upp mot slutet av Avenyn och höll i sig i 2 km (där jag hade hoppats på en fartökning...).

Hur som helst gick jag in på 1:26:20 med en snittpuls på 10 slag under tröskel vilket får ses som ett bra mått på min kapacitet. Med piggare ben hade jag sprungit <1:25:00, men det får jag bevisa nästa år istället!

Glad löpare efter ca 3 km

Inte riktigt lika glad men fortfarande taggad och med klipp i steget inför slutspurten!
När vi hämtade ut chip passade vi på att botanisera bland utställarna på mässan i friidrottens hus, och givetvis var det dags för nya skor. Jag hade länge kikat på Salmings skor och nu dök både Speed och Race upp till ett bra pris så det var bara att slå till!

Nya skor för både distans och race!
Dagen efter Göteborgsvarvet var det generalrepetition inför Vätternrundan och vi var väl ca 16 personer som träffades för att cykla 16 mil. Vägen till fikastoppet gick snabbt och det berodde tyvärr på medvinden som gjorde att körningen blev aningen ryckig. Detta fick vi igen på tillbakavägen när vi fick slita i motvinden och ett gäng i klungan gick tyvärr på rött lite för länge. Efter 14 mil beslöt vi oss för att släppa belgisk kedja och köra enkelt tvåpar resten av vägen. Nu får vi se om Pannkakeklubben kan hålla planerat snitt hela Västkusten runt som vi ska köra nästa helg, det borde vi klara iaf!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar