Beskrivning

En glad motionärs resa mot Hawaii!

fredag 15 maj 2015

Cykelträning och kommande tävlingar

Nu är äntligen cykelsäsongen igång på riktigt sen några veckor och milen avverkas snabbare än något år tidigare. Det syns tydligt i den loggade träningstiden där jag bara under Maj månad loggat 34 timmar träning de första 15 dagarna. Samtidigt gäller det att inte tappa fokus på den kvalitativa träningen innan tävlingssäsongen satt igång på allvar. Löpträningen har lidit en del senaste månaden men nu tror jag äntligen att jag är fri från löparknät och har sakteligen skalat upp distansen igen. Målet är att springa Göteborgsvarvet nästa vecka utan några känningar. För mig har receptet varit mycket massage, stretch och foam rolling. Som tur är hann jag med mycket distansträning innan knät började bråka vilket gör att jag känner mig helt lugn inför säsongen. Detta i kombination med mycket cykling nu gör att jag känner mig hoppfull och fortsatt målinriktad.

De närmaste tävlingarna i Maj månad består av Stafettvarvet på Onsdag 20/5 där jag springer första delsträckan på 4 km. Målet är att springa på 14 minuter (3:30-tempo) utan att passera tröskel. Därefter är det Göteborgsvarvet på Lördag 23/5 där målet är sub 1:25:00 och återigen med en kontrollerad puls.

Sen dröjer det en vecka innan det är dags för cykling och då är det Västkusten runt, 127km med många höjdmeter. Där har jag och mina medcyklister ett mål på sub 03:45:00 (~34 km/h). Slutligen är det Vätternrundan på Lördag den 13/6 med HCK Sub09:30 vilket blir ett grymt roligt lopp med fokus på bra körning och belgisk kedja. Även om målet inte är överdrivet högt satt så blir det bra träning på belgisk kedja och tvåpar. Efter det är det vila från tävlingar i några veckor och då börjar fokuseringen på kommande triathlontävlingar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar