Beskrivning

En glad motionärs resa mot Hawaii!

tisdag 9 juni 2015

Race report: Västkusten runt

Nu har det gått lite väl lång tid sedan jag med vänner cyklade Västkusten runt. Innan loppet hade vi för målsättning att cykla de 125 kilometrarna på 3:45  (33,3 km/h i rullsnitt). Dock hade vi planerat en svensexa för en av deltagarna direkt efter målgång vilket gjorde att vi taggade ner målsättningen och fokuserade på att ha en rolig dag och få med gruppen runt i största möjliga utsträckning.



På morgonen åkte jag in till starten med cykel och kände mig riktigt taggad för en rolig dag som med största sannolikhet skulle innebära regn. Jag hade skippat regnjacka och satsade på flera lager kläder och vindväst istället. Min gamla trotjänare alá instegsracer var pumpad och redo för utmaningen och de flesta såg taggade ut. I startfållan fick vi sällskap av 2 polare till en av oss vilket gjorde att gruppen bestod av 9 personer.

Starten gick och vi kom ungefär 2km innan första punkan slog till. Aningen tragikomiskt men det var bara att gilla läget och inställningen var att det är rullsnittet som räknas och inte den absoluta tiden, och tur var väl det... Ingen av oss hade räknat med de totalt _5_ punkorna som vi fick under de 125 kilometrarna. Till slut skrattade vi bara åt eländet men hade en ganska rolig dag. Vi sjöng t.o.m under tiden vi cyklade!

I övrigt klarade vi oss ganska bra första 5 milen från regn men sen bröt verkligen helvetet lös och alla vart helt dyngsura. Sista 3 milen frös jag något oerhört vilket märktes på krafterna då kroppen kämpade för att hålla värmen uppe. I mål hade jag blåa läppar och sjukvårdarna var framme flera gånger och frågade hur jag mådde. Förhoppningsvis slipper vi störskurar på Vätternrundan, men man vet aldrig... Och tidsmässigt, hur fort gick det? Vi rullade i 4 timmar och 3 minuter vilket inte riktigt var vad vi hoppades på, men när tätklungan var som minst var vi 4 man som roterade så vi tappade en hel del på det i kombination med punkor och regn. Personligen är jag nöjd med min egen insats då pulsen låg relativt stabilt och det kändes aldrig överdrivet jobbigt.

Dagen efter arrangerades Hisingen runt och eftersom min cykelklubb står som arrangör för båda loppen kände jag att jag borde hjälpa till vid minst ett av dom. På Hisingen runt var vädret betydligt bättre även om det blåste en del. Jag och Per, som också cyklade Västkusten runt, körde omkring med en servicebil och lagade punkor under ett gäng timmar innan vi samlade in skyltarna som markerade vägen längs banan. En mycket trevlig dag efter en sjukt göttig svensexa kvällen innan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar