Beskrivning

En glad motionärs resa mot Hawaii!

tisdag 25 november 2014

Rutiner

Nu känns det att grundträningen vart igång under 3 veckor. Innan grundträningen drog igång testade jag alla tilltänkta pass minst en gång, utvärderade hur de kändes och vilken belastning jag skulle ligga på för att få en bra balans mellan träningseffekt och återhämtning. Då kändes många av passen obekanta och lämnade ofta lite frågetecken i form av tankar och idéer. Nu känns passen helt naturliga och flyter på ungefär som planerat. Den största skillnaden jag gjort sedan grundträningen påbörjades är att jag minskat antalet pass på helgen till 1 pass/dag. Detta gör att jag tränar 2 pass/dag på vardagar och 1 pass/dag på helgerna för att få utrymme att göra mer saker på helgen. Jag har lovat mig själv att inte göra alltför stort avkall på mitt sociala liv på grund av träningen och då har jag helt enkelt svårt att få ihop dubbla pass på helgdagar. Dessutom är det distanspass på helgen vilket gör att det blir ganska rejält med tidsåtgång ändå.

Hur som helst kan de tre gångna veckorna summeras i följande diagram.
Träningstid per vecka, kategoriserat per träningsform.
Personligen finner jag inte större värde i absoluta timmar men har det som måttstock för att se hur veckorna förändras allt eftersom jag trappar upp tidsåtgången på distanspassen. Mitt mål är att vara så effektiv som möjligt och träna mätbart för att följa min utveckling. Som exempel är styrketräningstiden per vecka enbart 1 timma uppdelat på två pass á 30 minuter. På de 30 minuterna hinner jag köra 3 tunga basövningar (maxstyrka), ett gäng coreövningar och stretcha ordentligt. För att inte riskera att det drar ut på tiden kör jag passet på lunchen vilket lämnar ganska lite spelrum. Nackdelen är att om t.ex det enda racket där man kan köra knäböj och marklyft är upptaget så blir det svårt, men absolut inte omöjligt. Gymmet brukar dessutom vara ganska dött på lunch.

Nästa vecka är förhoppningen att göra mina första benchmarks på de tre grenarna för att ha ytterligare något att relatera till under våren!

Trevlig dag,
/Jonathan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar