Beskrivning

En glad motionärs resa mot Hawaii!

onsdag 5 november 2014

Laktattest

I våras fick jag äran att springa Icebug City Trail tillsammans med Team Aktivators med Ironmange i spetsen. Magnus 'Ironmange' är en av grundarna till Aktivators vars målsättningen är att förse alla motionärer med riktigt bra prylar till ett riktigt förmånligt pris. Loppet var en mixad bana av lera (ca 2/3) & asfalt (ca 1/3) och den var riktigt lurigt dragen runt den lilla dunge som finns bakom biograf Bergakungen. Det var först när man lämnade de leriga partierna man insåg hur hög pulsen var.

Nåväl, efter loppet var det utlottning av diverse "motionärsleksaker" och presentkort, och jag hade turen att vinna ett presentkort på Aktivitus. Aktivitus sysslar med olika hälsotester samt coachning av allt från glada motionärer till elitidrottare. Jag hade fram tills idag, bevisligen, dragit ut på användandet av presentkortet ganska länge. Testet jag hade bokat var ett avancerat löptest där vi gick igenom min bakgrund, gjorde ett laktattest och slutligen gick igenom mina resultat och diskuterade lite kring dem.

Aktivitus, dit man med fördel vänder sig om man vill "bli testad".

Då jag anser mig vara en ganska duktig löpare var jag givetvis spänd på utfallet som i sig är helt personligt och inte jämförbart med andra personers resultat. Innan testet fick jag värma upp gåendes på ett löpband samtidigt som testledaren förklarade hur testet skulle gå till samt tog ett blodprov på mig för att bestämma laktathalten i blodet redan innan belastningen påbörjats. När testet väl startat sprang jag på  samma löpband med en starthastighet på 13 km/h och var 4:e minut tog testledaren ett nytt blodprov, noterade min puls samt bad mig uppskatta belastningen enligt borgskalan. Testet flöt på och det var först vid 17 km/h som det började bli ansträngande. När jag hade klarat 18 km/h och påbörjat 19 km/h höll jag i 40s innan jag fick kasta in handduken och trycka på nödstoppet. Då var jag rejält trött och aningen fikasugen..

Utfallet från mitt laktattest. Den blå linjen med exponentiell tillväxt är laktathalten i blodet [mmol/l], den gröna trappstegsliknande linjen är hastigheten [km/h], den röda linjen är pulsen [bpm] och linjen strax nedanför pulsen är uppskattad belastning enligt borgskalan.
Personligen är jag nöjd med utfallet på testet och har fått lite mer klarhet i hur min fortsatta träning skall bedrivas. Dessutom har jag lite siffror att jämföra med när jag gör testet nästa gång, antingen till våren eller nästa höst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar