Beskrivning

En glad motionärs resa mot Hawaii!

onsdag 13 juli 2016

Race report: Vansbrosimningen 2016

Lika fort som man råkar anmäla sig till loppet är det överstökat. Det är helt enkelt ett väldigt kort lopp för att få vara en del i En Svensk Klassiker i min mening. Men jag förstår samtidigt att många har svårt att simma, upplever det som skrämmande o.s.v. Det viktigaste är att de som anmäler sig har kul och upplever att det är en utmaning i alla fall. Jag hade på förhand lovat att inte simma igen eftersom det är en bit att köra från Göteborg, men när Josefine ville göra en klassiker så var det lika bra att simma "när man ändå är där" ;).

För att göra bilresan lite mer värd hade jag tillsammans med hela midsommargänget planerat att vi skulle hyra en stuga och köra en hel helg i Dalarna. Vi lyckades boka boende via en väldigt glad dalmas och anlände sent på Fredagskvällen. På Lördagen tog vi det ganska lugnt eftersom vi simmade sent och hade ingen brådska till Vansbro. På plats kändes det verkligen som rutin att hämta ut startbevis och sen traska bort mot starten. Starten hade blivit försenad p.g.a oväder men när vi kom dit hade de tagit ikapp förlorad tid, så Erik och Johanna fick ett mindre stresspåslag för att hinna med..
Små guppande badmössor överallt..
Ungefär en timma senare skulle jag och Josefine starta, jag var dock i gruppen efter henne. Gjorde min vanliga uppvärmning, stod nästan längst fram i startgruppen och var taggad på att simma fort! Kom iväg bra och låg jämsides med två andra som också var sugna på att simma fort. Efter 500m hade vi simmat ikapp gruppen framför och då började sick-sackandet genom loppet. Lite då o då dök det upp större klungor men oftast var det ganska spritt. Simningen flöt på och bjöd inte på särskilt många överraskningar. När det var ca 1000m kvar simmar man in i Västerdalälven som brukar vara lite svalare och även motströms. Därefter är det bara upplopp och jag slår handen i tidtagningsplattan efter 45 minuter och 8 sekunder. Glad över att jag simmade såpass fort drack jag lite saft och började leta efter de andra tappra simmarna.

Loppet i siffror:
Distans: ~3000m
Tid: 45:08
Fart: ~1:31 min/100m
Plats: 330/7598 (enl. resultatjakt.se)
Snittpuls: 163 bpm (88% av maxpuls)
Glada simmare innan regnet återigen bryter ut.
Efter att vi hade fyllt upp energireserverna en skvätt körde vi tillbaka till Falun och prickade ett riktigt sommarregn ungefär halvvägs. Men lika fort som det kom försvann det och när vi väl var hemma passade jag på att köra sista långa intervallpasset i löpskorna innan Challenge Poznan. Helt makalöst vacker att springa i skogen runt Falun såhär på sommaren...
Solen försvinner lika fort som regnet gör entré.
Dagen efter spenderade vi med att besöka Lugnet, lite andra sevärdheter längs vägen och i bilen.
Morgonpromenad med Josefine innan frukosten.

Fikastopp!
Utkikstorn långt över riksväg 26.
Nu är det bara drygt en och en halv vecka kvar till Challenge Poznan och den sista uppladdningen har börjat. Det känns i skrivande stund riktigt bra och jag hoppas jag får möjlighet att njuta under tävlingen.

Ciao!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar