Beskrivning

En glad motionärs resa mot Hawaii!

torsdag 31 mars 2016

Med våren i sikte

Nu har våren sakteligen börjat leta sig fram och med den kommer även solen, torra vägar och uteserveringar. För de flesta som sysslar med triathlon innebär våren framförallt att det är dags att släpa ut cykeln och njuta av fartvinden. Jag tillhör givetvis också den skaran och har äntligen fått köra lite premiär med linjecykeln. Det var i måndags som vi ansåg att vädret var tillräckligt bra för att vi skulle ut o cykla och begav oss ut runt 09:30 för att njuta av 2 timmar på våra halvtorra vägar. Att vägarna var halvtorra innebar givetvis att både cyklar och cyklister blev lite skitigare än planerat, men vad gör det när det finns vattenslang?
Inte helt genomtänkt att cykla i vit vindväst?
Bortsett från första utomhuspasset så har Mars månad verkligen inneburit en kanonstart på säsongen 2016. Totalt körde jag 3 tävlingar på 3 veckor där första tävlingen var Öppet spår den sista Februari, därefter var det 2 veckor vila innan vi drog till Barcelona och sprang maraton och slutligen vilade jag 1 vecka innan det var dags för Göteborgsvarvet seedingslopp. Med facit i hand var det ganska hårt och det kändes framförallt i kroppen att springa 10k max endast 1 vecka efter ett maraton. Men samtidigt var det extremt glädjande att jag under de 3 tävlingarna satte 5 personbästa. Öppet spår gick bra mycket snabbare än tidigare (även om man räknar bort det fördelaktiga vädret), i Barcelona blev det personbästa på både halv- och hel maraton och på seedingloppet blev det personbästa på både 5km och 10km. Ett skönt kvitto på att vinterns träning gjort nytta och att den träning jag gör verkar funka bra på mig.

Direkt efter seedingloppet valde jag att trappa ner löpningen en aning till förmån för mer cykling. Jag hade då fått hem mina nya(!) hjul och valde att plocka ner linjecykeln från trainern och istället montera upp tempocykeln. Eftersom det är ett gäng timmar linjecykling som skall till inför Vätternrundan så valde jag att fortsätta köra tempocykling inomhus.
Swisside Hadron 625

Tempocykeln med hjulen på plats
De nya hjulen är 'bara' 62,5mm vilket kan tyckas vara lite snålt. Men min tanke är att använda dom maximalt och därför tänkte jag köra dom på linjecykeln också. Någon gång i framtiden väljer jag kanske att köpa till ett bakhjul med högre profil, men det får tiden utvisa. Jag började även laborera lite mer med sittställningen och tror mig ha hittat mycket mer rätt än föregående säsong vilket jag hoppas skall visa sig på siffrorna i sommar. I vilket fall har jag uppnått högre komfort vilket jag ändå värderar ganska högt om jag skall sitta på cykeln i ~5 timmar under en Ironman.

Slutligen känns det bra att kontinuiteten fortsätter att visa sig från den ljusa sidan. Sedan början på November då jag drog igång grundträningen har jag avverkat ganska exakt 250 träningstimmar och 4000 km fördelat över simning, cykling, löpning, längdskidåkning och styrketräning. Förhoppningsvis får jag fortsätta vara sjuk- och skadefri (även om jag har lite känningar som det gäller att lyssna på) och hinner med riktigt många kvalitativa timmar och mil innan det är dags för nästa stora mål som är Vätternrundan.
Fördelning mellan huvudträningsformer från Nov-15 t.o.m Mars-16
Syns på vägarna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar