Beskrivning

En glad motionärs resa mot Hawaii!

onsdag 16 mars 2016

Race report: Barcelona Marathon 2016 (PB)


Årets andra tävling var inget mindre än mitt första renodlade maraton vilket dessutom skulle springas med ett gäng polare då vi samtidigt skulle fira Johan som fyllde 30 år! När vi i Oktober började fundera på om vi inte skulle springa ett maraton till våren kikade vi på ett gäng roliga städer som vi kunde tänkas vilja springa i. Tyvärr var städer som Paris och Rom redan slutsålda. Sen hittade vi loppet i Barcelona och insåg att det ligger perfekt i tiden, lagom många som springer och ger förhoppningsvis lite skön vårkänsla. Sagt och gjort så bokade vi lopp, resa och slutligen boende i en lägenhet ganska nära stranden.
Träningsmässigt kände jag mig i bra form även om jag var lite osäker på hur Öppet Spår två veckor tidigare skulle påverka, samt all träning jag envist tryckt in i schemat däremellan. Jag inbillade mig ändå att jag borde vara ganska pigg och hade som sagt ingenting att jämföra med eftersom det var mitt första maraton.

Vi flög ner på Fredagen och åkte mer eller mindre till lägenheten och la oss direkt. På Lördagen var vi uppe relativt tidigt för att ta ett lätt löppass och skaka ur benen inför Söndagen. Därefter la vi mer eller mindre hela Lördagen på att promenera, äta, kolla byggnader, njuta av vädret, hämta nummerlapp, promenera mer, äta ännu mer och slutligen toppa formen med pizza och rödvin! Alla var nog smått förvånade att vi promenerade dryga 35.000 steg dagen innan loppet, och det kanske inte är optimalt för prestationen, men man åker inte till Barcelona för att sitta på rummet hela dagen..

Schyssta båtar i hamnen..
Laddade och redo för första maran!
Lunch vid havet.
Klockan 06:30 på Söndagen ringde klockan och det var dags att bli nervös. Lite frukost i magen och sen var det dags att leta upp den underjordiska spårvagnen och åka till starten. På plats hade vi relativt gott om tid och hann med allt vi behövde innan uppvärmning. Lite småkyligt i korta shorts, linne och armvärmare men med tanke på att det skulle bli varmare under dagen så kändes det ändå som rätt val. In i startfållan och sen kände jag lugnet komma över mig. Nu var det bara gå ut i rätt tempo och försöka njuta så mycket hela vägen. Jag visste att om formen är rätt kommer första halvan gå lätt och från 30km kommer jag få kämpa mot demonerna. Starten gick och vi kom iväg relativt bra även om det var lite trångt. Efter ca 2km lättad det såpass mycket att jag kunde hålla måltempo och börja nöta gata upp och gata ner. Efter dryga 6-7km passerade vi Camp Nou och solen visade sig från sin bästa sida, helt magiskt bra! Dit upp hade vi haft lätt uppförslöpning och nu väntade en del utförslöpning ner mot stadskärnan. Efter 10km kände jag att det var dags för toastopp, och det är jag glad för även i efterhand eftersom jag hade lovat mig själv att försöka njuta av loppet.

Från kilometer 18-22 sprang man fram och tillbaka på en gata vilket gjorde att jag ev. skulle möta grabbarna grus som startade lite längre bak än mig. Tyvärr såg jag dom aldrig, men i efterhand har även de berättat att deras första 21km gick behagligt. Första halvan gick på 1:25:05 vilket var en putsning av mitt personbästa med 1 minut och 15 sekunder. Det kan tolkas som att jag gick ut alldeles för hårt, men det är snarare så att jag utvecklats betydligt som löpare sen förra året. Därefter började det kännas i benen att vi sprungit ganska långt på asfalt och då började demonerna dyka upp lite här och var. Kilometertiderna var dock fortfarande knappt påverkade så det var bara att trumma vidare. Vid 30km känner man sig ganska nöjd med loppet men har ändå 12km kvar och behöver på något sätt intala sig att det inte kommer göra mindre ont bara för att man springer långsammare, det är bara bita i. Eftersom det var en vätskestation per 2,5km gick det hela tiden att räkna ner och fylla på vätskan förrådet med energi. Även solen  började göra sig påmind och stekte på ganska friskt när vi sprang längs kustremsan.

När det var 35km kvar kände jag att det var ett vägskäl, det är här det gäller att hålla i om man skall klara sina målsättningar. Härifrån tappade jag tyvärr lite för mycket och gjorde 2-3km med kilometersplittar 15-20s över planerad tid. Men snart fann jag ny energi, fick en nytändning och kunde bränna sista krutet under avslutande 2km. I mål på 2:51:57 och nöjd med min maratondebut! Rent tekniskt putsade jag mitt personbästa från Kalmar Ironman där jag sprang på ~4:24 med drygt 1,5 timmar. Ingen vidare jämförelse men det visar väl på att jag har en del att hämta under min avslutande mara på Challenge Poznan i sommar.
Nöjda grabbar med start och målgång i bakgrunden!
De andra grabbarna gick in under ett intervall av 4 minuter och var även dom jävligt nöjda med prestationerna, sjukt snygga och jämna splittar på hela gänget!

Loppet i siffror:
Distans: 42,195 km
Tid: 2:51:57
Fart: 04:05 min/km
Snittpuls: 163 bpm (88%)
Placering: 318/16903

Jag är nöjd med mitt genomförande där jag fick ut det mesta av farten i kroppen. Tappade lite på andra halvan och hade gärna gjort den 1 minut snabbare för att få en mer optimal pacing. Men med tanke på att det var första gången så känner jag att det gick över förväntan och verkligen något att bygga vidare mot!
Italiensk glass i Spanien?
Nu är det snabb återhämtning innan det är dags för Göteborgsvarvet Seedinglopp på Söndag där det blir 10km all out. Verkligen inte optimalt med tanke på den korta vilan sedan maratonet, men det skall bli intressant att se hur kroppen svarar och jag blir utan tvekan en erfarenhet rikare. Det värsta som kan hända är att det går långsamt :). Men det vore riktigt häftigt att inleda 2016 med 3 tävlingar på 5 veckor och sätta personbästa på dem alla!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar