Beskrivning

En glad motionärs resa mot Hawaii!

måndag 11 april 2016

Cykelläger

I helgen var det cykelläger i Laholm under ledning av Hisingens cykelklubb. Resan skulle inledas på Torsdag eftermiddag då Erik skulle hämta mig och Josefine innan vi snabbt skulle plocka upp Per. Tyvärr insåg vi att bilen fått punka när Erik kom hem till mig vilket föranledde lite snabba hjulbyten och allmänt fixande innan vi kunde bege söderut. Ganska oturligt, men sjukt osannolikt att Erik köpt ett nytt hjul för att ha i reserv bara några veckor tidigare..

I vilket fall som helst kom vi iväg och checkade in på vandrarhemmet och fick lite middag innan det var allmän information och uppdelning i grupper. De rupper som normalt sett finns är 23 / 26 / 29 km/h och en race-grupp för de som vill ta ut sig lite extra. Josefine hade planerat att köra i 26-gruppen och vi andra var inställda på race-gruppen, även om jag får erkänna att jag var osäker på om jag skulle palla eller inte.

Fredag
Fredagen skulle spenderas under ledning av Mattias Reck som lovat en del smått och gott. Tyvärr regnade det lätt och vägarna var ganska blöta vilket ledde till att de var halvkul att ligga i klungan. Det slutade dock regna och torkade successivt upp dock. Passet började med transportcykling i belgisk kedja till Hallandsåsen där vi fick fri fart innan samling en bit bortanför på andra sidan. Här passade både jag och Per på att känna lite på benen vilket gjorde att helgens högsta pulsnotering kom direkt. Efter det var det lagtempo och en hel del sidovind innan vi körde fika i Båstad. Efter fikat var det belgisk kedja med fria attacker för alla som ingick i kedjan. Det gick till så att man lite då o då försökte sig på en utbrytning och gav max i ~10 sekunder. Slutligen avslutade vi passet med 40/20-intervaller i grupper om 3 personer. Första personen körde stressad tröskel i 40s och sen slutade alla trampa helt i 20s medans den som låg först la sig sist. Totalt var vi ute i dryga 4 timmar och körde nästan 12 mil. Direkt efter passet var det lite bricklöpning för mig och Erik innan vi hade lite kvalitetshäng i bastun med tillhörande folköl.
Ska man fika så ska man fika ordentligt. En bulle för två!
Lördag
Lördagen var dedikerad backar och planen var att cykla 7 backar hårt och transportcykla ganska lugnt mellan backarna. Vägarna var torra o fina men luften var lite småkylig. På det stora hela körde vi 5 backar innan vi fikade och sen körde vi 3 till. Riktigt bra tömningar i samtliga backar och jag fick ut mer ur benen än vad jag hade trott på förhand. Efter passet som var drygt 3,5 timmar och 11 mil blev det ett litet bricklöp igen. Klart tyngre ben än gårdagen. Obligatoriskt häng i solen och bastu efter det!
Nöjda över att solen kikar fram.
Söndag
Söndagen var dedikerad den lugna cyklingen och jag, Erik, Per och Josefine körde en egen vända för att kunna dra hem när vi kände oss färdiga. Rundan gick mot Hasslövsbacken som vi hade kört dagen innan. Väl där var det en snabb urladdning uppför berget och därefter transport tillbaka mot Laholm. Avslutade rundan med 2 snabba 40/20 och 2 skyltspurter. Betydligt kortare runda på drygt 2 timmar och 5,5 mil. Sedan var det hemfärd och för att äta lunch innan jag och Josefine avslutade helgen med ett simpass. Efter det var jag som en urvriden disktrasa och var rätt nöjd med att vi hade matlådor klara i frysen..
Triathletens svar på cyanidkapsel?
Summerat var det ett tokbra läger med drygt 70 cyklister ifrån HCK och mycket gött häng. Detta var sista veckan innan vilovecka och den slutade på dryga 17,5 timmar träning vilket är en bit över vad jag brukar få ihop. Kroppen ska nu få lite välförtjänt vila och sen tänkte jag försöka köra lite tester.

Ciao!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar