Beskrivning

En glad motionärs resa mot Hawaii!

onsdag 23 september 2015

Vilovecka med submaximala tester

Förra veckan var vilovecka vilket inte bara innebar minskad volym och intensitet men även frekvens på passen. Detta gjorde att jag kände mig laddad inför de submaximala testen jag hade planerat till Onsdag/Torsdag. Först ut var simning där jag inte riktigt hade någon referens men ändå uppskattade att jag hade ökat min fart med 3% under träningsblocket. Cyklingen och löpningen körde jag kombinerat förra gången och därför blir jämförelsen inte helt rättvis eftersom jag hade vart igång ett tag när jag körde löptestet sist. Denna gången körde jag testen vid olika tidpunkter på dygnet och lyckades förbättra mig med ~7% i båda disciplinerna, detta kändes som en orimligt stor ökning och därför tar jag resultaten med en nypa salt och inväntar nästa test innan jag drar några slutsatser från träningen.

Hur som helst känns det som att perioden har gett önskad effekt och i skrivande stund toppar jag inför Lidingöloppet med minskad volym och hoppas få en bra dag på Lördag. Då tävlingen är ett B-race i kalendern gör jag bara en halvhjärtad formtoppning för att inte påverka resten av träningen alltför mycket. Förhoppningen är att springa mycket mer ekonomiskt och kontrollerat än föregående år. I år är jag inställd på silvermedalj om inget oförutsett händer, jag har avverkat ganska exakt 450 träningstimmar sen November 2014 vilket borde räcka för att putsa de där 2 minuterna jag saknade senast..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar