Beskrivning

En glad motionärs resa mot Hawaii!

fredag 17 juni 2016

Race report: Klubbmästerskap i simning 2016

Sådär lite lagom innan avfärd mot Vätternrundan tänkte jag att det kunde vara schysst med klubbmästerskap i simning. Ingen större tävling mer än mot klockan då jag fortfarande kämpar med att få en bra känsla i vattnet. Planen var "ett  varv runt båda öarna i Delsjön" vilket helt enkelt motsvarar ca 2000m. Jag hade satt upp lite mål med loppet och tänkte;
  • 37:30 (~1:52 min/100m) - Ok, men inte mer, de borde jag leverera efter all träning i vinter
  • 35:00 (~1:45 min/100m) - Nöjd, det är ju lite skillnad på pool och öppet vatten
  • 32:30 (~1:37 min/100m) - Mycket nöjd, snabbare än vad jag hoppas klara av i sommar!
Vi åkte för en gångs skull i tid och var framme utan att behöva stressa ihjäl oss, bara det var en seger! Sen bytte vi om och simmade in lite lätt, bra känsla och förhoppning om fortsatt sådan. Sen var det uppställning för strandstart och när tutan väl ljöd var det dags att springa i och börja veva. För att inte riskera att drabbas av hetsen så stod jag medvetet kvar en sekund när alla andra sprang iväg, sen traskade jag ner i vattnet och gav mig iväg. Ganska snabbt kom jag ikapp ett par fötter och tänkte att jag kunde ligga bakom ett tag och hoppas komma igång bra. Ganska snabbt tyckte jag att de drog lite för mycket i sidled och jag tog min egen kurs istället. När vi var halvvägs gick jag upp parallell med samma grupp som bestod av tre simmare, tänkte återigen lägga mig på fötter för att spara lite energi men tyckte igen att de sicksackade för mycket. Slutade med att jag simmade hela sträckan solo, men fick tränat navigering som aldrig förr. Med facit i hand simmade jag ganska rakt och sträckan inkl. strandstart och löpning till målet blev 2055m. Tiden stannade på 32:35 och jag kan inte vara annat än riktigt nöjd med utvecklingen sen förra sommaren. Förra sommaren gjorde jag motsvarande simning på 40 minuter och sick-sackade fram som ett annat fyllo..

Tid: 32:35
Sträcka: 2055m
Fart: 1:35 min/100m
Medelpuls: 159 (85%)
Ombyte efter målgång, nästan uppätna av alla knott.
Totalt räckte det till en 9:e plats av 23 inom tävlan (en person utom tävlan, med det medräknat 10/24). Josefine gjorde och en riktigt bra simning och kom in som 2:a i damklassen, woopwoop!

Nu, mot Motala!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar