Beskrivning

En glad motionärs resa mot Hawaii!

lördag 21 november 2015

Jobbet som måste göras...

Nu har de flesta startat upp sin grundträning och då kommer i alla fall jag ganska snabbt in i vanor och rutiner kopplade till detsamma. Det är en lång lista med pass som måste genomföras innan det äntligen blir vår (ännu fler som måste avklaras innan det blir sommar) och för en del känns det väldigt avlägset att få tävla. Men det är just nu vi lägger grunden (really?!) och glöm inte bort att det är otroligt viktigt inför nästa, men även efterföljande, säsong att du har gjort just grundträningen. Att kunna luta sig mot grunden möjliggör inte bara en större intensiv träningsvolym men även förmågan att i värsta fall kunna behålla ganska mycket form trots att du råkar bli skadad eller sjuk. Just dessa fördelarna är viktiga att komma ihåg när det känns riktigt jävla tråkigt att stirra in i betongväggen på trainerpassen i källarn, eller när det kommer snöblandat regn från sidan (för det är väl inte bara i Göteborg det fenomenet förekommer?).

Personligen kör jag ganska mycket lågintensiv träning under min grundträning i år och det ger mig möjlighet att njuta ganska mycket av naturen när jag väl är ute och rör på mig. Som tur är har vi haft ett trevligt väder under hösten, men det kan vända fort som så många gånger förr... Träningsupplägget för året skiljer sig en del från förra året när jag för första gången planerade min träning, det skall bli sjukt spännande att se hur utfallet blir av allt detta. Tänk om jag gör helt fel och bränner ~500 träningstimmar med ett långsammare utfall än 2015? Verkar ganska orimligt, men man är aldrig bättre än sitt senaste resultat ;).

Andra sätt att hålla sig motiverad är lite tidiga tävlingar framåt årsskiftet och vårkanten. Jag tänkte smyga igång med ett traditionsenligt Vasalopp i slutet på Februari (öppet spår) för att 2 veckor senare göra marathondebut i Barcelona. Detta är fortfarande ganska avlägset, men det ger ändå lite sparring i höstmörkret. När jag kollar tillbaka i träningskalendern ser jag att timmarna verkar finnas där, med några undantag för långpass som uteblir p.g.a andra helgaktiviteter, vi får hoppas att resultaten kommer med dom. För att få en liten indikation på hur jag står i jämförelse med årsskiftet 2014/2015 har jag bokat in ett triathlontest, eller snarare duathlontest, på Aktivitus i mitten på December. Jag hoppas innerligt på förbättrade laktatvärden samt ett högt VO2max, som blir mitt första någonsin.

På bal har man alltid skoj! Inte lika kul att sätta sig på cykeln dagen efter...

Tills nästa gång, kör hårt och glöm inte bort att belöna er för det hårda jobb ni lägger ner. Och det är trots allt helt okey att skippa ett pass!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar