Beskrivning

En glad motionärs resa mot Hawaii!

måndag 9 mars 2015

Vasaloppet, VM i Falun och ny cykel

Nu har det vart dåligt med bloggande på sistone. Detta beror, turligt nog, inte på utebliven träning utan dålig vana. Jag skall försöka summera vad som hänt de senaste 2.5 veckorna.

Vasaloppet

Vasaloppsuppladdningen kan minst sagt ifrågasättas. Tyvärr låg det mesta utom min kontroll då min vänsteraxel ömmade sedan ett simläger i Januari. Detta gjorde att all träning låg på vanligt triathlonfokus i allmänhet och löp/cykel i synnerhet. Detta betydde mer eller mindre att min centrala kapacitet var i toppform och likaså mina ben, om jag haft 90 km löpning och cykling framför mig..

Väderprognosen pekade på sämsta möjliga förhållanden (enda sättet att få sämre förutsättningar hade vart att åka i sand..). 10 m/s motvind, snöstorm (inga jävla 0.2-0.4 mm var det heller, snarare 4-8 mm), och varmt nog att göra en snögubbsarmé till Kinas folk. Hur som helst var det inte mycket mer att göra än att lämna in skidorna för vallning, äta lite mat och försöka ladda under natten. Detta året hade vi för första gången valt att bo i Sälen istället för Mora för att få riktigt bra startplatser, tyvärr tänkte fler som vi och trots att vi var i starten 1 timma före start fick vi dåliga platser. Detta skulle visa sig spela större roll än vi tidigare trott p.g.a vädret.

Eftersom vi hade både motvind och snöstorm snöade spåren igen och alla insåg direkt att ingen ville ligga i täten och dra. Detta resulterade i att alla åkte på ett enda långt led och om man skulle få ett infall att försöka åka om blev man snabbt varse om att igensnöade spår är tröga... De få spår som dessutom åktes i blev ganska snabbt sönderåkta då värmen gjorde att de smälte. För att toppa detta hade i stort sett ingen i spåren fäste vilket resulterade i minst 89 km stakning och lite saxning i några backar. För min del var detta ganska trist då jag inte kunnat staka något senaste månaden p.g.a axeln.

Jag är inte nöjd med tiden i relation till förra året, 7:38 förra året och 7:39 i år. Men placeringsmässigt klättrade jag iaf ~900 platser. Tyvärr var ansträningen ganska låg eftersom man inte kunde åka i sitt eget tempo (att köra om hade kostat alltför mycket energi i snöstormen) men samtidigt ser jag det som ett kvitto på bra träning under hösten. Snittpulsen slutade på 135 slag (73% av maxpuls) vilket jag är nöjd med.

Med så dåligt väder två år irad och en ganska stor insats rent tidsmässigt och ekonomiskt är det ganska orimligt att jag åker nästa år. Möjligtvis kortvasan för att se hur fort man kan åka sista 3 milen om man ger allt man har...

VM i Falun

På vägen upp till Sälen åkte vi förbi Ludvika där vår käre vän Alfred bor och jobbar. Det vart en mycket trevlig kväll innan vi på Lördagen passade på att smita förbi Falun för att försöka få en skymt av damernas tävling på 30km. Till våran stora glädje hade Alfred löst biljetter till VM-festen och det var galet häftigt att se det på nära håll. Vi stod i den lite "mindre mördarbacken" innan de vände in på stadion och man kan inte låta bli att förundras över deras fart i den kuperingen. All cred till längdskidåkningseliten!



Bra tryck uppför!
Glad kille i ABB-mössa!

 Ny cykel!

Som jag har längtat efter att få köpa mig en ny cykel! Dessutom en tempohoj inför all triathlon i sommar, kommer gå så galet fort på vägarna! :)

När jag kom hem från Vasaloppet stod ett paket och väntade på mig.
Woop woop!

Efter lite granskande av manualen (lite fegt kanske ;)) monterade jag ihop den.
Ram, hjul, styre, hmm...
Och igår fick jag upp den på trainern när linjecykeln skulle ut och rastas för första gången på säsongen. Nu blir det att nöta kvalitetspass inomhus och förhoppningsvis distans utomhus. Tyvärr styr nog vädret det en aning..
Dags att bekänna färg!
Framöver skall jag försöka få in lite fler blogginlägg. Nu är det i alla fall fullt fokus på sim, löp och cykel som gäller. Om ynka 2 veckor är det seedinglopp till Göteborgsvarvet som gäller dessutom. Dags att toppa löpformen en aning!

Må väl.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar